Matematykę używamy nie tylko na matematyce, oczywiście. Równania różniczkowe, na przykład, czekają na nas już za rogiem w fizyce, czy mechanice.
Oto jedno z nich:
Dzięki i powodzenia z fizyką na studiach!
konometria jest dosyć młodą dziedziną wypływającą z ekonomii i matematyki. W praktyce, dzięki modelom ekonometrycznym, możesz „zmierzyć gospodarkę”.Polega to konkretnie na zmierzeniu, jak zachowuje się jedna zmienna w zależności od innych. I na podstawie analizy tego, co było, możesz określać, co będzie się działo w przyszłości.
Wykorzystasz do tego przeróżne obliczenia, testy, schematy. Jedne będą bardzo proste, inne trudniejsze. Jednak najczęściej będzie się liczyło nie to, jak dojdziesz do wyniku, ale jak go zinterpretujesz, odczytasz i jakie wnioski wyciągniesz.
Poniższe Wykłady dotykają najważniejszych pojęć teoretycznych. Jestem przekonana, że pomogę Ci odkrywaniu tego, czym jest ekonometria. I przy okazji uda Ci się zaliczyć ten przedmiot na studiach.
Też nie jestem fizykiem ale chyba:
m – masa
v(t) – prędkość
m * dv/dt = m*a = F – siła działająca na ciało
l*v(t) – też musi mieć wymiar siły, wygląda na składnik hamujący proporcjonalny do prędkości czyli siła tarcia
l*u – też musi mieć wymiar siły, więc u musi mieć wymiar prędkości i najprawdopodobniej będzie też zależeć od czasu czyli u(t), więc jest to jakaś prędkość przyśpieszająca ciało z współczynnikiem tarcia „l”
Lub można to zapisać tak:
m*dv/dt=m*a=F=l*(u(t)-v(t)) – w takim wypadku „l” może być współczynnikiem tarcia (np. gąsienicy czołgu o jezdnie ), przy czym obiekt porusza się z poślizgiem, np czołg hamujący (wtedy u(t) jest prędkością gąsienic (podzieloną przez 2) względem czołgu: jeżeli gąsienice są zablokowane wtedy u(t)=0)
Wow, dzięki! Tylko z tym uby się nie zgadzało, bo to miała być stała, a nie jakaś inna funkcja zależna od t…
klimczyk
Czy są „niezbędne wzory” na blogu w pdf tak jak np.z całek wielokrotnych?
Monika
Panie Krystanie, a będzie kiedyś kurs z matematyki dyskretnej, z równań różnicowych (rekurencyjnych)? Wielu studentów politechniki na pewno potrzebuje tego, tak samo jak ja:)
6 Komentarzy
Wojtek
Super
Seweryn
Też nie jestem fizykiem ale chyba:
m – masa
v(t) – prędkość
m * dv/dt = m*a = F – siła działająca na ciało
l*v(t) – też musi mieć wymiar siły, wygląda na składnik hamujący proporcjonalny do prędkości czyli siła tarcia
l*u – też musi mieć wymiar siły, więc u musi mieć wymiar prędkości i najprawdopodobniej będzie też zależeć od czasu czyli u(t), więc jest to jakaś prędkość przyśpieszająca ciało z współczynnikiem tarcia „l”
Lub można to zapisać tak:
m*dv/dt=m*a=F=l*(u(t)-v(t)) – w takim wypadku „l” może być współczynnikiem tarcia (np. gąsienicy czołgu o jezdnie ), przy czym obiekt porusza się z poślizgiem, np czołg hamujący (wtedy u(t) jest prędkością gąsienic (podzieloną przez 2) względem czołgu: jeżeli gąsienice są zablokowane wtedy u(t)=0)
Krystian Karczyński
Wow, dzięki! Tylko z tym uby się nie zgadzało, bo to miała być stała, a nie jakaś inna funkcja zależna od t…
klimczyk
Czy są „niezbędne wzory” na blogu w pdf tak jak np.z całek wielokrotnych?
Monika
Panie Krystanie, a będzie kiedyś kurs z matematyki dyskretnej, z równań różnicowych (rekurencyjnych)? Wielu studentów politechniki na pewno potrzebuje tego, tak samo jak ja:)
Krystian Karczyński
Może kiedyś będzie, ale na razie się nie szykuje…