Granice z pierwiastkami trzeciego stopnia (czyżby mnożenie przez sprzężenie?)

Jak to wyglądało z „normalnymi” pierwiastkami?

Mając daną do policzenia granicę, do której jakoś zamieszane było jakieś odejmowanie z pierwiastkiem (i której nie dało się obliczyć prościej, rzecz jasna), czyli:

„COŚ – pierwiastek z czegoś”

„pierwiastek z czegoś – COŚ”

„pierwiastek z czegoś – pierwiastek z czegoś”

stosowaliśmy sztuczkę, którą ja nazywam – „mnożenie przez sprzężenie”.

Po prostu mnożyliśmy to wyrażenie przez jego odpowiednik ze znakiem plus, a właściwie przez ułamek, w którym był ten odpowiednik w liczniku i mianowniku.

Na przykład:

 mnożyliśmy tak:

mnożyliśmy tak:

Sprytna ta sztuczka pozwalała nam wyjść na wzór skróconego mnożenia:

Po wyjściu na ten wzór kwadraty „kosiły” pierwiastki i wychodziliśmy na prostą (no powiedzmy, czasami trochę dłuższą prostą).

Co jednak z sytuacją, kiedy pierwiastki zamieszane w odejmowanie będą trzeciego stopnia? Tak jak na przykład tutaj:

\underset{x\to 8}{\mathop{\lim }}\,\frac{\sqrt[3]{x}-2}{x-8}

Standardowa metoda postępowania, tzn. mnożenie w następujący sposób:

Nic nam nie da, bo tym razem w liczniku po wyjściu na wzór:

Kwadraty w żaden sposób nie „skrócą” na pierwiastków trzeciego stopnia. Czyli będziemy dalej w kropce.

Jak będzie to wyglądać z pierwiastkami trzeciego stopnia?

W przypadku odejmowania z pierwiastkami trzeciego stopnia trzeba po prostu „celować” w zupełnie inny wzór (ale też z gimnazjum), mianowicie:

Czyli nasze dane (w którym a lub b lub oba to pierwiastki trzeciego stopnia) zamiast mnożyć przez   mnożyć będziemy przez i po zastosowaniu wzoru trzecie potęgi zrobią swoją robotę, „skracając” pierwiastki.

Przykład 1

Przykład 2

Krystian Karczyński

Założyciel i szef serwisu eTrapez.

Magister matematyki Politechniki Poznańskiej. Korepetytor matematyki z wieloletnim stażem. Twórca pierwszych Kursów eTrapez, które zdobyły ogromną popularność wśród studentów w całej Polsce.

Mieszka w Szczecinie. Lubi spacery po lesie, plażowanie i kajaki.

31 Comments

  1. no dobra wszystko fajnie, ale co kiedy jeden pierwiastek jest 2 stopnia a drugi 3 stopnia. Wzory stosowac po kolei? najpierw na 3 potege potem na 2 czy jest jakis inny magiczny sposob?
    Pozdrawiam

    1. Krystian Karczyński

      Witam. Trzeba „podprowadzić” to do wzoru \underset{x\to 0}{\mathop{lim }}\frac{ln \left( 1+x \right)}{x}=1, w następujący sposób:
      \underset{x\to 0}{\mathop{lim }}\frac{ln \left( 1+\sqrt{x} \right)}{\sqrt[3]{x}}=\underset{x\to 0}{\mathop{lim }}\frac{\frac{ln \left( 1+\sqrt{x} \right)}{\sqrt{x}}\cdot \sqrt{x}}{\sqrt[3]{x}}=\underset{x\to 0}{\mathop{lim }}\frac{ln \left( 1+\sqrt{x} \right)}{\sqrt{x}}\frac{\sqrt{x}}{\sqrt[3]{x}}=\underset{x\to 0}{\mathop{lim }}\frac{ln \left( 1+\sqrt{x} \right)}{\sqrt{x}}\frac{{{x}^{\tfrac{1}{2}}}}{{{x}^{\tfrac{1}{3}}}}=\underset{x\to 0}{\mathop{lim }}\frac{ln \left( 1+\sqrt{x} \right)}{\sqrt{x}}{{x}^{\frac{1}{6}}}=1\cdot 0=0[/latex]

  2. Jak powstal licznik w trzecim dzialaniu w drugiej linijce? (druga linijka od góry można to jakos bardziej zrozumiale rozpisac?)

    1. Krystian Karczyński

      Przykro mi, nie bardzo wiem, o które trzecie działanie chodzi… Drugą linijkę od góry całego postu? Czy drugą linijkę od góry przykładu 1?

  3. Cześć Krystian, mam pytanie do przykładu 10 z mnożenia przez sprzężenie. Czy aby na pewno wynik powinien tam wyjść 2? Mi wychodzi 3 i nie mogę znaleźć błędu w swoich obliczeniach. Może to u Ciebie jest literówka w odpowiedziach? Jeżeli się mylę, to daj znać, pójdę z przykładem na konsultacje. Twoje kursy bardzo pomagają studen\tom, zwłaszcza informatyki. Dzięki!

    1. Ah, sam znalazłem błąd. Miałem wielomian postaci 6(xxx)/2(xxx) i za szybko wyłączyłem sobie 6/2 przed ułamek. Wszystko się zgadza, wynik równy 2. 🙂

  4. Witam:) Widzę, że kursy Pana Krystiana są z dnia na dzień coraz bardziej popularne. Bardzo dobrze. Kończę powoli 3 semestr. Pozdrawiam

  5. Muszę zgodzić się z użytkownikiem „Mac”. Kursy eTrapez tworzone przez Pana Krystiana są najlepszym dla stundenta źródłem nauki by szybko pojąć temat. Szereg różych przykładów, sposobów, metod rozwiązywania. Dodatkowo wielki plus za luźne podejście to mega motywuje.

  6. Witam.
    Właśnie zdałem egzamin na 5.0! Bazując jedynie na Twoich kursach + coś tam ze szkoły średniej.
    Dodam, że studiuje informatyke na agh-u.
    Wielkie dzięki:)
    Oby więcej takich ludzi jak Ty.
    Pozdrawiam.

  7. Powiem Ci szczerze Krystian (skoro Ty się do mnie na „Ty” zwracasz to ja też będę :D) Na prawdę Twoje kursy pomagają. Mają taki ciekawy przekaz że nawet matematyka i oglądanie lekcji po ~2h staje się ciekawe. Rządzisz. Jest tylko jedne skromne „ale” z Twoim blogiem i stroną…

    1. Krystian Karczyński

      Dzięki. Nie byłbym sobą, gdybym nie spytał o te skromne „ale”… ? 🙂

    2. Jest „kapke” dziurawa :/ Treściwa i w ogóle ale ma parę błędów np. Gdy wyskakuje formularz e-mailingowy można dowolnie poruszać stroną – poszerzać itp. Z tego co zauważyłem strona była robiona zewnętrzne a blog to jakiś gotowiec. Przez to są takie małe dziury ale generalnie spoko jest 😀 Zrozumiałe jest że nacisk kładziesz na kursy a nie na stronkę i blogaska 🙂

    3. No mam nadzieję 😀 bo trochę dziur jest które mogą nie miło namieszać. Ciekawi mnie co Cie natchnęło żeby zacząć czymś takim się zajmować.

    4. Krystian Karczyński

      Wezmę się za te dziury 🙂

      Kilka lat temu udzielałem bardzo \intensywnie korepetycji i szukałem jakiegoś sposobu, żeby robić to lepiej i inaczej. Pewnego dnia u znajomego co miał 350 programów TV w kablówce, w jakimś bardzo mało popularnym kanale edukacyjnym (ale polskim) przypadkiem włączyłem na Pana, który na kartce papieru tłumaczył do kamery, jak się liczy macierze odwrotne. Pomyślałem, że robi dokładnie to samo co ja i to w telewizji. Kilka miesięcy później siedząc na korepetycjach przyszła mi myśl „z niczego”, że mogę to co robię na korepetycjach, robić w Internecie. Strasznie się zapaliłem do tego pomysłu i tak się zaczęło 🙂

  8. Człowieku jesteś mistrzem! W tydzień opanowałem, granice i pochodne wraz z ich wszystkimi tematami dzięki Tobie! Naprawdę gratuluje pomysłu i zarazem dziękuję 🙂

  9. Mario: A mnie wyszło 3.
    Wyciagasz n przed nawias i w ułamku masz n(3-1/n)*n(3+2/n) / n^2(1-1/n^2) (To wszystko pod pierwiastkiem). Obydwa n z licznika skracają się z n2 z mianownika. 1/n dązy do zera, podobnie jak 2/n. Mianownik dazy do jednyki. I pod pierwiastkiem zostaje 3*3/1. Czyli pierwiastek z 9. A to jest rowne 3.

  10. jak na moje oko, to ten drugi przykład jest źle, bo jest pomnożony tylko przez sprzężenie, a noe przez a^2+ab+b^2… chyba ze się mylę?

    1. Krystian Karczyński

      Oczywiście, ma Pan dobre oko! Bardzo, bardzo przepraszam za moją pomyłkę (już poprawiłem), wyszłoby w sumie, że sam sobie dokładnie zaprzeczam, ech…

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Twój komentarz będzie dostępny publicznie na naszej stronie razem z powyższym podpisem. Komentarz możesz zmienić, lub usunąć w każdej chwili. Administratorem danych osobowych podanych w tym formularzu jest eTrapez Usługi Edukacyjne E-Learning Krystian Karczyński. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w Polityce Prywatności.