blog

Skąd się wziął ten Pana patent w pierwiastkach zespolonych? Skąd to trzecie równanie podczas obliczania pierwiastka drugiego stopnia z liczby zespolonej?

Krystian Karczyński

Założyciel i szef serwisu eTrapez.

Magister matematyki Politechniki Poznańskiej. Korepetytor matematyki z wieloletnim stażem. Twórca pierwszych Kursów eTrapez, które zdobyły ogromną popularność wśród studentów w całej Polsce.

Mieszka w Szczecinie. Lubi spacery po lesie, plażowanie i kajaki.


Przy liczeniu pierwiastków drugiego stopnia w postaci kartezjańskiej (albo: algebraicznej) w moim Kursie Liczb Zespolonych pokazałem pewien patent, polegający na dopisaniu trzeciego równania do układu już dwóch istniejących, co w rezultacie gigantycznie skracało i upraszczało dalsze obliczenia.

Patent pokazałem, ale w żaden sposób nie uzasadniłem.

No i właśnie na tą okazję otrzymałem ostatnio maila o treści:

Witam

Czy mógłby Pan wyjaśnić dlaczego możemy użyć patentu na dodanie trzeciego równania podczas obliczania pierwiastka drugiego stopnia z liczby zespolonej?

x^2 + y^2 = moduł liczby której pierwiastek mamy obliczyć

Jest to BARDZO dobre pytanie i naprawdę błogosławieni w matematyce Ci, którzy nie wierzą profesorom na słowo, tylko cały czas pytają: “A skąd to się wzięło?” 🙂

Uzasadnienie

No to nie pozostało mi już nic, tylko uzasadnić ten patent na jeden z możliwych sposobów:

Po kilku pierwszych złożeniach w obliczaniu pierwiastka mamy sytuację:

Skoro liczby (nie będę już za każdym razem pisał: “liczby zespolone”) po lewej i po prawej są równe, to ich moduły też muszą być równe (w drugą stronę to nie zachodzi, ale to nieważne), czyli:

liczba do kwadratu to jest liczba razy liczba, czyli:

Moduł liczby zespolonej ma własność: , czyli po lewej stronie możemy zapisać:

…no i licząc moduły po lewej mamy:

czyli:

czyli:

czyli:

BINGO

Dzięki za dobre pytanie!

Bestsellery

Kurs Granice

Studia / Autor: mgr Krystian Karczyński

49,00 

Kurs Pochodne i Badanie Przebiegu Zmienności Funkcji

Studia / Autor: mgr Krystian Karczyński

49,00 

Kurs Mechanika - Dynamika

Studia / Autor: mgr inż. Adam Kasprzak

49,00 

Kurs Wytrzymałość Materiałów

Studia / Autor: mgr inż. Adam Kasprzak

49,00 

Zobacz wszystkie Kursy eTrapez

Szukasz korepetycji z matematyki na poziomie studiów lub szkoły średniej? A może potrzebujesz kursu, który przygotuje Cię do matury?

Jesteśmy ekipą eTrapez. Uczymy matematyki w sposób jasny, prosty i bardzo dokładny - trafimy nawet do najbardziej opornego na wiedzę.

Stworzyliśmy tłumaczone zrozumiałym językiem Kursy video do pobrania na komputer, tablet czy telefon. Włączasz nagranie, oglądasz i słuchasz, jak na korepetycjach. O dowolnej porze dnia i nocy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Twój komentarz będzie dostępny publicznie na naszej stronie razem z powyższym podpisem. Komentarz możesz zmienić, lub usunąć w każdej chwili. Administratorem danych osobowych podanych w tym formularzu jest eTrapez Usługi Edukacyjne E-Learning Krystian Karczyński. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w Polityce Prywatności.



  1. Mateusz pisze:

    Witam. W tym wspaniałym dniu życzę Panu wszystkiego co najlepsze. Dużo zdrówka i dalszej motywacji do tego, aby nadal powstawały kolejne wspaniałe kursy i pojawiały się na tej stronie. Tutaj zawsze chętnie wracam:)
    Pozdrawiam

    1. Krystian Karczyński pisze:

      Już po Świętach, ale bardzo dziękuję i pozdrawiam!

  2. Mateusz pisze:

    Zastosowałem w zeszłym roku ten patencik na zajęciach z liczb zespolonych. Profesor oczywiście znał ten myk ale wcześniej nam tego nie pokazał. Podzieliłem się z tym patentem z całą grupą. To bardzo dobry sposób jest. Profesorowi się to podobało. Myk na szybkie obliczenia pierwiastka np. z liczby minus 16 też przedstawiłem na tych zajęciach. Pozdrawiam

    1. Krystian Karczyński pisze:

      Masz dobrego profesora, często nauczający źle reagują na takie patenty.

      Zresztą pamiętam, jak zaczynałem korepetycje, przez dobre kilka lat miałem coś takiego: uczniowie pokazywali mi jakieś wyniesione z zajęć patenty, czy sposoby – a ja i tak na upartego chciałem nauczyć ich “po swojemu” 🙂