fbpx
blog

Zmiany na maturze 2023 i 2024 – STARA formuła 2015 – co pominąć ucząc się z Kursów Maturalnych eTrapez

Anna Zalewska

Absolwentka matematyki na Politechnice Śląskiej.
Korepetytor z 12-letnim doświadczeniem. Trener i wykładowca na Uniwersytecie Śląskim Maturzystów przy Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Certyfikowany nauczyciel MathRiders.
Mieszka w Chorzowie. Jest ratownikiem wodnym i członkiem Zarządu Oddziału Miejskiego WOPR. Lubi piec ciasta, ciasteczka, torty i przygotowywać różne słodkości.


Przez najbliższe dwa lata (2023 i 2024) egzamin maturalny będzie przebiegał nieco inaczej. Z racji na to, że przez jakiś czas uczniowie przebywali na nauce zdalnej, CKE wprowadziło pewne ograniczenia i ułatwienia.

Jednym z nich jest okrojenie materiału do nauki. Podstawa programowa została pomniejszona o wybrane treści. Więcej na ten temat poczytasz tutaj:

👉👉ZMIANY NA MATURZE 2023 oraz 2024 (stara formuła 2015)

W odpowiedzi na pojawiacie się pytania: “Czy mam przerabiać Pani cały Kurs maturalny? Skoro część materiału jest okrojona?

Otóż nie do końca… W moich Kursach ujęłam wszystko tak, by objąć cały materiał podstawy programowej oraz by służyły one uczniom na lata 🙂

Na tegoroczną maturę 2023 wymogi zostały nieco okrojone, podobnie jak rok i dwa lata temu. Przygotowałam więc dokładniejszą rozpiskę, które zadania z danych lekcji możesz wyjątkowo „pominąć” przygotowując się do tegorocznego egzaminu z matematyki w STAREJ formule 2015 🙂

P.S. Co możesz pominąć ucząc się z Kursów w NOWEJ formule 2023 znajdziesz TUTAJ!

Kurs Matura Podstawowa (Formuła 2015)

► Lekcja 1 – Liczby Rzeczywiste:

—> Zadanie 10 (błąd bezwzględny i błąd względny przybliżenia)

—> Zadanie 34 (błąd bezwzględny i błąd względny przybliżenia)

► Lekcja 4 – Funkcje:

—> Zadanie 19 (wykres funkcji f open parentheses x close parentheses equals a over x dla danego a , korzystanie ze wzoru i wykresu tej funkcji do interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi)

—> Zadanie 36 (wartość najmniejszą i wartość największą funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym)

—> Zadanie 39 (funkcja wykładnicza)

► Lekcja 6 – Trygonometria:

—> Zadanie 10 (miara kąta ostrego, dla której funkcja trygonometryczna przyjmuje daną wartość, korzystanie z tablic lub kalkulatora – przybliżona)

—> Zadanie 11 (miara kąta ostrego, dla której funkcja trygonometryczna przyjmuje daną wartość, korzystanie z tablic lub kalkulatora – przybliżona)

—> Zadanie 13 (przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, odczytane z tablic lub obliczonych za pomocą kalkulatora)

—> Zadanie 17 (przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, odczytane z tablic lub obliczonych za pomocą kalkulatora)

—> Zadanie 19 (przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, odczytane z tablic lub obliczonych za pomocą kalkulatora)

—> Zadanie 20 (przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, odczytane z tablic lub obliczonych za pomocą kalkulatora)

—> Zadanie 39 (miara kąta ostrego, dla której funkcja trygonometryczna przyjmuje daną wartość, korzystanie z tablic lub kalkulatora – przybliżona)

—> Zadanie 40 (przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, odczytane z tablic lub obliczonych za pomocą kalkulatora)

► Lekcja 7 – Planimetria:

—> Zadanie 20 (własności okręgów stycznych)

—> Zadanie 34 (trójkąty podobne i wykorzystanie cechy ich podobieństwa w kontekstach praktycznych)

► Lekcja 9 – Stereometria:

—> Zadanie 8 (w ostrosłupach kąt między odcinkami i płaszczyznami (między krawędziami i ścianami))

—> Zadanie 9 (w ostrosłupach kąty między ścianami)

—> Zadanie 11 (walec)

—> Zadanie 12 (walec)

—> Zadanie 13 (walec, kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami)

—> Zadanie 14 (stożek)

—> Zadanie 15 (w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami)

—> Zadanie 16 (stożek)

—> Zadanie 17 (w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami)

—> Zadanie 18 (stożek)

—> Zadanie 19 (kula)

—> Zadanie 20 (kula)

—> Zadanie 22 (walec)

—> Zadanie 24 (walec)

—> Zadanie 25 (w ostrosłupach kąty między ścianami)

—> Zadanie 26 (w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami)

—> Zadanie 27 (stożek)

—> Zadanie 30 (w ostrosłupach kąt między odcinkami i płaszczyznami (między krawędziami i ścianami) oraz kąt między ścianami)

—> Zadanie 31 (walec i stożek)

—> Zadanie 32 (stożek)

—> Zadanie 35 (w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami)

—> Zadanie 37 (walec)

—> Zadanie 40 (w ostrosłupach kąty między ścianami)

Reasumując, zostały zadania: 1-7, 10, 21, 23, 28-29, 33-34, 36, 38-39.

► Lekcja 10 – Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka:

—> Zadanie 15 (średnia ważona)

—> Zadanie 20 (odchylenie standardowe zestawu danych)

—> Zadanie 38 (średnia ważona)

—> Zadanie 40 (odchylenie standardowe zestawu danych)


Kurs Matura Rozszerzona (Formuła 2015)

► Lekcja 1 – Liczby Rzeczywiste:

—> Zadanie 9 (błąd bezwzględny i błąd względny przybliżenia)

► Lekcja 3 – Równania i nierówności:

—> Zadanie 10 (interpretacja graficzna układów nierówności liniowych z dwiema niewiadomymi)

—> Zadanie 13 (równania wielomianowe dające się łatwo sprowadzić do równań kwadratowych)

—> Zadanie 29 (interpretacja graficzna nierówności liniowej z dwiema niewiadomymi)

► Lekcja 4 – Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka:

—> Zadanie 10 (odchylenie standardowe zestawu danych)

► Lekcja 5 – Funkcje:

—> Zadanie 2 (wartość najmniejszą i wartość największą funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym)

—> Zadanie 9 (funkcja wykładnicza)

► Lekcja 7 – Ciągi:

—> Zadanie 4 i 5 (ciąg określony wzorem rekurencyjnym)

► Lekcja 8 – Trygonometria:

—> Zadanie 14 (nierówność trygonometryczna)

—> Zadanie 27, 28, 29 i 30 (nierówność trygonometryczna)

► Lekcja 10 – Geometria analityczna:

—> Zadanie 2 (równoległość i prostopadłość prostych na podstawie ich równań ogólnych)

—> Zadanie 8 (interpretacja graficzna nierówności liniowej z dwiema niewiadomymi)

—> Zadanie 10 (skala jednokładności)

—> Zadanie 24 (skala jednokładności)

► Lekcja 11 – Stereometria:

—> Zadanie 1 (w ostrosłupie kąty między odcinkami i kąty między odcinkami i płaszczyznami)

—> Zadanie 8 (w ostrosłupie kąty między odcinkami i kąty między odcinkami i płaszczyznami)

—> Zadanie 9 (w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami)

—> Zadanie 11 (bryły obrotowe)

—> Zadanie 12 (w ostrosłupie kąty między odcinkami i płaszczyznami)

—> Zadanie 13 (bryły obrotowe)

—> Zadanie 14 (w ostrosłupie kąty między odcinkami i kąty między odcinkami i płaszczyznami)

—> Zadanie 20 (w ostrosłupie kąty między ścianami)

—> Zadanie 24, 25, 26 (w ostrosłupie kąty między odcinkami i kąty między odcinkami i płaszczyznami oraz między ścianami)

—> Zadanie 29 (bryły obrotowe)


Kury Maturalne to taka solidna powtórka przed maturą. Każda lekcja to nagranie z 40 zadaniami z podstawy i 30 zadaniami z rozszerzenia z KAŻDEGO działu. Zadania te są ułożone zgodnie ze schematami pojawiającymi się w arkuszach, więc sumienne przerobienie kursu na pewno pomoże lepiej poczuć się w temacie i oswoi z typowymi zadaniami.

Do każdej lekcji dołączony jest plik z zadaniami domowymi, więc z każdego działu na nagraniu mamy 40 zadań z podstawy (lub 30 zadań z rozszerzenia) + 40 analogicznych do samodzielnego przerobienia.

Na nagraniu wszystko tłumaczone jest od podstaw, tak żeby zrozumieć, zobaczyć różne przykłady. Do tego często mówię o tym, jak sobie pomóc, jeśli jednak zadanko nie podeszło i trzeba trochę pokombinować, użyć jakichś trików i własności, żeby nawet bez obliczeń zaznaczyć w zadaniu zamkniętym prawidłową odpowiedź.

Wszystkie nagrania z poziomu podstawowego w starej formule 2015 mają łącznie ponad 41,5h, z poziomu rozszerzonego około 42,5h. Kurs jest więc pełen wiedzy, która na maturze się przyda albo wręcz jest niezbędna. Na pewno dużo pomoże w przygotowaniach do matury. 🙂

Zachęcamy do zajrzenia na nasz kanał na YouTube i do playlisty z omówionymi Arkuszami maturalnymi z lat ubiegłych (CKE, Operon, Nowa Era).


Kursem, który tłumaczy wszystko „co i jak”, czyli tak podręcznikowo, od deski do deski, jest Kurs Funkcje KURS FUNKCJE Szkoła Średnia, KURS TRYGONOMETRIA oraz KURS PLANIMETRIA.

► KURS FUNKCJE Szkoła Średnia (poziom podstawowy i rozszerzony, wszystkie tematy kompleksowo omówione).

Zapraszamy także do drugiego tematycznego Kursu Trygonometria, gdzie omawiam pojęcia i zależności trygonometryczne jakie kryją się za trójkątami i kątami związane z sinusem, cosinusem, i tangensem.

► Kurs Trygonometria (poziom podstawowy i rozszerzony, wszystkie tematy kompleksowo omówione).

Kurs Planimetria jest multimedialnym kursem edukacyjnym dla uczniów szkół średnich, podzielonym na DWA odrębne Kursy. Omawiam w nim WSZYSTKIE zagadnienia na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym. Przedstawione są tutaj szczegółowo: pojęcia wstępne, wektory, trójkąty, czworokąty, wielokąty, koła i okręgi oraz zadania z dowodami w planimetrii.

► Kurs Planimetria: Wprowadzenie, Trójkąty i Czworokąty

► Kurs Planimetria: Wielokąty, Okręgi i Dowody

 

Bestsellery

Kurs Macierze

Studia / Autor: mgr Krystian Karczyński

39,00 

Kurs Prawdopodobieństwo

Studia / Autor: mgr Krystian Karczyński

39,00 

Kurs Mechanika - Statyka

Studia / Autor: mgr inż. Adam Kasprzak

39,00 

Kurs Matura Podstawowa (Formuła 2023 i 2015)

Szkoła Średnia / Autor: mgr inż. Anna Zalewska

59,00 

Zobacz wszystkie Kursy eTrapez

Szukasz korepetycji z matematyki na poziomie studiów lub szkoły średniej? A może potrzebujesz kursu, który przygotuje Cię do matury?

Jesteśmy ekipą eTrapez. Uczymy matematyki w sposób jasny, prosty i bardzo dokładny - trafimy nawet do najbardziej opornego na wiedzę.

Stworzyliśmy tłumaczone zrozumiałym językiem Kursy video do pobrania na komputer, tablet czy telefon. Włączasz nagranie, oglądasz i słuchasz, jak na korepetycjach. O dowolnej porze dnia i nocy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Twój komentarz będzie dostępny publicznie na naszej stronie razem z powyższym podpisem. Komentarz możesz zmienić, lub usunąć w każdej chwili. Administratorem danych osobowych podanych w tym formularzu jest eTrapez Usługi Edukacyjne E-Learning Krystian Karczyński. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w Polityce Prywatności.