Zakazane wzory na całki nieoznaczone – wyprowadzenie wzorów
Krystian Karczyński
Założyciel i szef serwisu eTrapez.
Magister matematyki Politechniki Poznańskiej. Korepetytor matematyki z wieloletnim stażem. Twórca pierwszych Kursów eTrapez, które zdobyły ogromną popularność wśród studentów w całej Polsce.
Mieszka w Szczecinie. Lubi spacery po lesie, plażowanie i kajaki.
Profesorzy na uczelniach mają swoje wymagania. Wielu z nich – dla dobra swoich studentów oczywiście – nie cofnie się przed bardzo szczegółowym określeniem reguł, na jakich mają być rozwiązywane zadania.
Użytkownik mojego Kursu Całek Nieoznaczonych napisał mi na GG tak:
mam prośbę, czy mógłby Pan na swoim FB lub blogu pokazać jak całki w Pana wzorach są doprowadzane do postaci z kartki ? Chodzi mi o wzory nr: 5,9,10,13,14,15,16. Niestety u nas Pani Profesor oznajmiła nam, że tylko te najprostsze można wykorzystywać, te bardziej złożone, które wymieniłem trzeba samemu rozbić do podanej postaci. Myślę, że dużo osób byłoby Panu za to wdzięcznych 🙂
Chodzi o kartkę z wzorami dołączoną do Kursu:
A konkretnie o wzory:
5.\quad \int{{{a}^{x}}dx=\frac{{{a}^{x}}}{\ln a}+C}9.\quad \int{tgxdx=-\ln \left| \cos x \right|+C}
10.\quad \int{ctgxdx=\ln \left| \sin x \right|}+C
13.\quad \int{\frac{dx}{{{x}^{2}}+{{a}^{2}}}=\frac{1}{a}arctg\frac{x}{a}+C}
14.\quad \int{\frac{dx}{{{x}^{2}}-{{a}^{2}}}=\frac{1}{2a}\ln \left| \frac{x-a}{x+a} \right|+C}
15.\quad \int{\frac{dx}{\sqrt{{{a}^{2}}-{{x}^{2}}}}=\arcsin \frac{x}{a}+C}
16.\quad \int{\frac{dx}{\sqrt{{{x}^{2}}+q}}=\ln \left| x+\sqrt{{{x}^{2}}+q} \right|+C}
Jak nie tymi, to innymi
Ano tak, to prawda, profesorzy często wymagają, żeby stosować te, a nie inne wzory. Albo żeby nie stosować w ogóle niektórych. Albo żeby stosować te, których nie lubimy stosować.
Jedynym wyjściem dla rozsądnego człowieka oczywiście jest w takich sytuacjach całkowite podporządkowanie się. Na sali egzaminacyjnej wykładowca jest prawem i nie ma sensu wyżalać się później znajomym, że profesor nie zaliczył kolokwium, chociaż “powinien”.
Zamiast tego przyjrzę się wymienionym wzorom punkt po punkcie i pokażę jak sobie radzić w każdym przypadku indywidualnie (niestety nie da się ich “objąć” jakąś wspólną regułą). “Radzić”, to znaczy rozwiązywać całki wymagające użycia tego wzoru bez użycia tego wzoru – za to z użyciem wzoru mniej ogólnego, albo wyprowadzenia całki przez podstawienie, czy wymiernej.
No to po kolei:
5.\quad \int{{{a}^{x}}dx=\frac{{{a}^{x}}}{\ln a}+C}
Z tym wzorem to właściwie nie wiem, o co chodzi, wynika on przecież wprost z odwrócenia wzoru na pochodną:
{{\left( {{a}^{x}} \right)}^{\prime }}={{a}^{x}}\ln a
Tutaj więc nie okazuję całkowitej uległości profesorowi, tylko proszę o wyjaśnienie, jak mam kurka policzyć \int{{{3}^{x}}dx}nie korzystając z wzoru na \int{{{a}^{x}}dx}.
Jak ktoś wpadnie na jakiś ciekawy pomysł, błagam, żeby podzielił się nim z ludzkością w komentarzach pod postem.
9.\quad \int{tgxdx=-\ln \left| \cos x \right|+C}
Dobra, wracamy do gry.
Ten wzór nie wynika bezpośrednio z odwrócenia żadnego wzoru na pochodną.
Jeżeli umawiamy się, że go nie znamy, całkę \int{tgxdx}możemy policzyć przez podstawienie:
10.\quad \int{ctgxdx=\ln \left| \sin x \right|}+CTutaj analogicznie do poprzedniej:
13.\quad \int{\frac{dx}{{{x}^{2}}+{{a}^{2}}}=\frac{1}{a}arctg\frac{x}{a}+C}Ten wzór to postać ogólna wzoru:
\int{\frac{dx}{{{x}^{2}}+1}=arctgx+C} lub: \int{\frac{dx}{1+{{x}^{2}}}=arctgx+C}
Panu profesorowi chodzi o to, żeby skorzystać z wzoru: \int{\frac{dx}{{{x}^{2}}+1}=arctgx+C}(wynikającego z prostego odwrócenia wzoru na pochodną), a nie korzystać z wzoru: \int{\frac{dx}{{{x}^{2}}+{{a}^{2}}}=\frac{1}{a}arctg\frac{x}{a}+C}(który jest już wzorem w postaci “przetworzonej”).
Robimy to w następujący sposób (przez przekształcenie i podstawienie):
Na konkretnym przykładzie mogło by to wyglądać tak:
14.\quad \int{\frac{dx}{{{x}^{2}}-{{a}^{2}}}=\frac{1}{2a}\ln \left| \frac{x-a}{x+a} \right|+C}Ten wzór różni się od poprzedniego, nie chodzi tu o to, żeby skorzystać z jakiegoś wzoru, w którym zamiast ‘a’ jest ‘1’ (takiego wzoru nie ma). Alternatywą do skorzystania z tego wzoru jest tu przeprowadzenie rozkładu na ułamki proste jak w całkach wymiernych (pokazałem jak to się robi na Lekcji 5 Kursu Całek Nieoznaczonych).
Faktycznie, \frac{1}{{{x}^{2}}-{{a}^{2}}}=\frac{1}{\left( x-a \right)\left( x+a \right)}i dalej można rozkładać na ułamki proste. Na przykład:
\frac{1}{{{x}^{2}}-9}=\frac{1}{\left( x-3 \right)\left( x+3 \right)} \frac{1}{\left( x-3 \right)\left( x+3 \right)}=\frac{A}{x-3}+\frac{B}{x+3}Dalej mnożymy przez \left( x-3 \right)\left( x+3 \right), liczymy stałe A, B porównując wielomiany i wszystko tak, jak pokazałem na Lekcji 5 Kursu.
15.\quad \int{\frac{dx}{\sqrt{{{a}^{2}}-{{x}^{2}}}}=\arcsin \frac{x}{a}+C}Tutaj znowu wzór w postaci ogólnej: \int{\frac{dx}{\sqrt{{{a}^{2}}-{{x}^{2}}}}=\arcsin \frac{x}{a}+C}należy doprowadzić do wzoru w postaci szczególnej: \int{\frac{dx}{\sqrt{1-{{x}^{2}}}}=\arcsin x+C}.
Robimy to podobnie jak we wzorze 13):
Na konkretnym przykładzie mogło by to wyglądać tak:
16.\quad \int{\frac{dx}{\sqrt{{{x}^{2}}+q}}=\ln \left| x+\sqrt{{{x}^{2}}+q} \right|+C}Sprawa jest bardziej skomplikowana, wymaga zastosowania tzw. “podstawień hiperbolicznych” (chodzi o sinusa i cosinusa hiperbolicznego). W tym poście zostawiam ten temat, wkrótce na pewno napiszę o tych podstawieniach.
Tyle wzorów, o które pytał użytkownik, od siebie dodam, że dodane do listy podstawowych wzorów przeze mnie wzory:
\int{{{e}^{ax}}dx}=\frac{1}{a}{{e}^{ax}}+C \int{\sin axdx}=-\frac{1}{a}\cos ax+C \int{\cos axdx}=\frac{1}{a}\sin ax+CWyprowadza się przez proste podstawienie: t=ax
Czyli mając na przykład całkę: \int{{{e}^{-x}}dx}i NIE mogąc skorzystać (ze względu na upodobania profesora) ze wzoru \int{{{e}^{ax}}dx}=\frac{1}{a}{{e}^{ax}}+C, stosujemy podstawienie t=-xi spokojnie liczymy dalej.
Szukasz korepetycji z matematyki na poziomie studiów lub szkoły średniej? A może potrzebujesz kursu, który przygotuje Cię do matury?
Jesteśmy ekipą eTrapez. Uczymy matematyki w sposób jasny, prosty i bardzo dokładny - trafimy nawet do najbardziej opornego na wiedzę.
Stworzyliśmy tłumaczone zrozumiałym językiem Kursy video do pobrania na komputer, tablet czy telefon. Włączasz nagranie, oglądasz i słuchasz, jak na korepetycjach. O dowolnej porze dnia i nocy.
Moim zdaniem poprawne obliczenie całki nr 5 jest takie jak poniżej. Funkcję 3^x przedstawiamy jako (e^ln 3)^x i dalej (e^x) ^ln 3. Stosujemy podstawienie e^x=t, dx=dt/t i obliczamy całkę f-cji t^(ln 3 – 1) względem t, otrzymując t^(ln 3)/ln 3 + C. Po przejściu na zmienną x mamy wynik 3^x/ln 3 + C. Pozdrawiam.
No tak, w racja. Można rozwiązać przed podstawienie, dzięki za wskazanie 🙂
Witam Krystian. Dzięki wielkie za pomoc, bo wczoraj zaliczyłem dzięki Twoim kursom kolokwia z analizy i logiki 🙂 Zawsze byłem humanistą, a w dużej mierze dzięki Twoim lekcjom rozszerzam się na umysł ścisły. Pokazujesz matematykę od tej pięknej strony, której wiele osób nie dostrzega, tonąc w morzu niezrozumiałych zagadnień. Dzięki raz jeszcze!
Super, cieszę się i dziękuję.
Witam! Próbowałem na różne sposoby, ale nie chce wyjść 🙁 W jaki sposób obliczyć całkę z x+2×3+xdx = ?Pozdrawiam
Źle się wyświetliło. Powinno być: (x+2)/(x^3+x)
Jak policzyć całkę z 1/((e^y)+1)^(1/2)
Zastosujemy tutaj podstawienie i pewne dodatkowe przekształcenia:
Wolfram wskazuje trochę “dziwny” wynik:
https://www.wolframalpha.com/input/?i=int+1%2F((e%5Ex)%2B1)%5E(1%2F2)
Jednak jest on równoważny podanemu, gdyż arcus tangensa hiperbolicznego to
Jak policzyć całkę z 1/(4-x^3)^(1/2)???
16.
Udało mi się to zrobić podstawieniem Eulera I rodzaju 😀
Wezmę a zamiast q, bo tak mam u siebie w obliczeniach i wygodniej będzie mi tu przepisać 🙂
Najpierw:
Teraz :
Na koniec dx:
I z tego wychodzi taka całka :
Wszystko ładnie się skraca i zostaje tylko:
Zanim ją policzę jeszcze wyznaczę t:
czyli:
aaa ale bałagan :(połączyły mi się wszystkie linijki, mam nadzieję że będzie się dało to zrozumieć
Uporządkowane 🙂
Brawo za rozwiązanie! 🙂
A jak wyprowadza się wzór na całkę z kwadratu iksa? Chodzi mi o regułę podstawienia liniowego.
Chodzi o wzór:
\int{{{x}^{2}}dx}=\frac{1}{3}{{x}^{3}}+C
…tutaj nie ma co wyprowadzać, ten wzór powstał przez prościutkie odwrócenie wzoru na pochodną:
{{\left( \frac{1}{3}{{x}^{3}}+C \right)}^{\prime }}={{x}^{2}}
Z tą “regułą podstawienia liniowego” zupełnie nie wiem, o co chodzi, przykro mi…
witam, pomógł by pan w rozwiązaniu takiej całki x^2+2x+1 całość podzielona x^2+2x-3 dx
Mam pytanie, czy całkę z tgx można policzyć w inny sposób niż przez podstawienie?
Kamil zdaje się zapomniał pierwiastka
a ja nie zauważyłem jego komentarza
Całkę 16. można podstawieniem Eulera
\sqrt{x^2+q}=t-x
Podstawienia area i inne takie cuda nie są konieczne
Krystian jak zawsze pokazuje klasę!
Co do 16-tego, wystarczy podstawienie Eulera 😉
(x^2+c)=x-t
podnosimy obustronnie do kwadratu, wyznaczamy t ; dx/dt będzie pochodną z otrzymanego wyrażenia itd. itd. 😉
Też można, dzięki!
do swojego wcześniejszego pytania dołaczam jeszcze pojęcie “kiedy pochodna jest ciagła, kiedy dana funkcja nie ma pochodnej ? Jak to szybko sprawdzic i ładnie wytłumaczy Panu profesorowi?;;)
Ciągłość pochodnej badamy tak jak ciągłość a każdej innej funkcji, a o istnieniu (lub nie) pochodnej napisałem cały Wykład, zapraszam:
https://blog.etrapez.pl/pochodne/badanie-istnienia-pochodnej-funkcji/
Czy mógłby Pan wyjaśnic pojęcie rózniczkowalnosci, jak zbadac rózniczkowalnosc funkcji? oraz jaka jest róznica miedzy całka oznaczona a nieonzaczona?
No hmmm… Jasne, tylko, że to baaaardzo szeroki temat. “Różniczkowalność” to liczenie pochodnej, a “zbadać różniczkowalność” to znaczy “zbadać, czy istnieje pochodna”.
Tutaj znajdziesz moje Wykłady o pochodnych (koniecznie zacznij od początku):
https://etrapez.pl/blog/pochodne/
, a tutaj konkretnie o badaniu jej istnienia:
https://blog.etrapez.pl/pochodne/badanie-istnienia-pochodnej-funkcji/
Całki nieoznaczone i oznaczone to po prostu zupełnie coś innego, mają inne definicje (chociaż oczywiście wiążą się ze sobą). Tu znajdziesz mój wykład o tym, co to jest całka nieoznaczona:
https://blog.etrapez.pl/calki-nieoznaczone/calki-nieoznaczone-wprowadzenie/
a tutaj, co to jest całka oznaczona:
https://blog.etrapez.pl/calki-oznaczone/calki-oznaczone-definicja/
A ja mam problem z takimi przykładami [pmath]int{}{}{(4+x)\sqrt{-x^2-x}dx} [/pmath] [pmath]int{}{}{dx/{e^{2x}+1}}[/pmath] [pmath]int{}{}{\sqrt{arcsinx}dx}[/pmath]
Czy o takie całki chodzi?
To może zacznijmy od tej ostatniej. Rozwiązujemy najpierw przez części, a później przez podstawienie.
\int{arcsin \sqrt{x}}dx=\left| \begin{matrix}
u=arcsin \sqrt{x}&{v}’=1\\
{u}’=\frac{1}{2\sqrt{x}\sqrt{1-x}}&v=x
\end{matrix} \right|=
=xarcsin \sqrt{x}-\int{\frac{1}{2\sqrt{x}\sqrt{1-x}}\cdot xdx}=xarcsin \sqrt{x}-\frac{1}{2}\int{\frac{\sqrt{x}}{\sqrt{1-x}}dx}=\left| \begin{matrix}
{{t}^{2}}=1-x\Rightarrow x=1-{{t}^{2}}\\
2tdt=-dx\\
dx=-2tdt
\end{matrix} \right|=
=xarcsin \sqrt{x}-\frac{1}{2}\int{\frac{\sqrt{1-{{t}^{2}}}}{t}\left( -2tdt \right)}=xarcsin \sqrt{x}+\int{\sqrt{1-{{t}^{2}}}dt}
Tą całkę można rozwiązać tak jak pokazywałem w moim Kursie Całek Nieoznaczonych (metodą współczynników nieoznaczonych), a można inaczej, przez sprytne podstawienie:
=xarcsin \sqrt{x}+\int{\sqrt{1-{{t}^{2}}}dt}=\left| \begin{matrix}
sin u=t\Rightarrow \sqrt{1-{{t}^{2}}}=cos u\\
cos udu=dt
\end{matrix} \right|=
=xarcsin \sqrt{x}+\int{cos ucos udu}=xarcsin \sqrt{x}+\int{{{cos }^{2}}udu}=
Całkę \int{{{cos }^{2}}udu}pozwolę już sobie przyspieszyć, rozwiązujemy tak jak pokazałem w Kursie i mam:
=xarcsin \sqrt{x}+\frac{1}{2}u+\frac{1}{2}sin ucos u=xarcsin \sqrt{x}+\frac{1}{2}arcsin t+\frac{1}{2}tsqrt{1-{{t}^{2}}}=
=xarcsin \sqrt{x}+\frac{1}{2}arcsin \sqrt{1-x}+\frac{1}{2}\sqrt{x}\sqrt{1-x}+C
wkradł sie tylko mały błąd, w pochodnej na arcsinx brakuje kwadratu przy x, co zmienia i utrudnia ten przykład niestety
To ni błąd, po prostu trochę skróciłem w głowie. Do kwadratu podnoszę nie ‘x’, tylko funkcję wewnętrzną arcsin, czyli \sqrt{x}. Rozpisane liczenie pochodnej wyglądało by tak:
{{\left( arcsin \sqrt{x} \right)}^{\prime }}=\frac{1}{\sqrt{1-{{\left( \sqrt{x} \right)}^{2}}}}\cdot \frac{1}{2\sqrt{x}}=\frac{1}{\sqrt{1-x}}\cdot \frac{1}{2\sqrt{x}}=\frac{1}{2\sqrt{x}\sqrt{1-x}}
o przepraszam bardzo 😉 dziekuje za pomoc
Co do drugiej całki, trzeba zauważyć, że \int{\frac{dx}{{{e}^{2x}}+1}}=\int{\frac{dx}{{{\left( {{e}^{x}} \right)}^{2}}+1}}i podstawić t={{e}^{x}}:
\int{\frac{dx}{{{e}^{2x}}+1}}=\int{\frac{dx}{{{\left( {{e}^{x}} \right)}^{2}}+1}}=\left| \begin{matrix}
&t={{e}^{x}}\\
&dt={{e}^{x}}dx\\
&dx=\frac{dt}{{{e}^{x}}}\\
&dx=\frac{dt}{t}
\end{matrix} \right|=\int{\frac{\tfrac{dt}{t}}{{{t}^{2}}+1}}=\int{\frac{dt}{t\left( {{t}^{2}}+1 \right)}}
A dalej już oczywiście wymierna całka (polecam Lekcję 5 mojego Kursu).
a czy e do potegi 2x = 1/e do potegi -2x
Tak, {{e}^{2x}}={{\left( \frac{1}{e} \right)}^{-2x}}
Co do pierwszej całki, to ja bym spróbował podstawieniami Eulera.
Nie ma ich w Kursie, ale opisałem je na blogu tutaj: Podstawienia Eulera III rodzaju
Robię krok po kroku, tak jak opisałem w powyższym poście:
-{{x}^{2}}-xrozkładam na czynniki: -{{x}^{2}}-x=x\left( -x-1 \right)
Moje pierwiastki trójmianu to: {{x}_{1}}=0,\quad {{x}_{2}}=-1
Stosuję więc odpowiednie podstawienie:
\sqrt{-{{x}^{2}}-x}=tx
-{{x}^{2}}-x={{t}^{2}}{{x}^{2}}
x\left( -x-1 \right)={{t}^{2}}{{x}^{2}}\quad /:x
-x-1={{t}^{2}}x
{{t}^{2}}x+x=-1
x\left( {{t}^{2}}+1 \right)=-1
x=\frac{-1}{{{t}^{2}}+1}
Teraz liczę \sqrt{-{{x}^{2}}-x}korzystając z pierwszego podstawienia \sqrt{-{{x}^{2}}-x}=tx:
\sqrt{-{{x}^{2}}-x}=t\left( \frac{-1}{{{t}^{2}}+1} \right)
\sqrt{-{{x}^{2}}-x}=\frac{-t}{{{t}^{2}}+1}
Teraz liczę dxwychodząc od x=\frac{-1}{{{t}^{2}}+1}:
dx=\frac{2t}{{{\left( {{t}^{2}}+1 \right)}^{2}}}dt
Wstawiam moje wyliczone x,\quad \sqrt{-{{x}^{2}}-x},\quad dxdo całki \int{\left( 4+x \right)\sqrt{-{{x}^{2}}-x}}dxi mam:
\int{\left( 4+\frac{-1}{{{t}^{2}}+1} \right)\frac{-t}{{{t}^{2}}+1}}\frac{2t}{{{\left( {{t}^{2}}+1 \right)}^{2}}}dt=-2\int{\left( 4-\frac{1}{{{t}^{2}}+1} \right)\frac{{{t}^{2}}}{\left( {{t}^{2}}+3 \right)}dt}
Jeszcze tylko mały szczegół: policzyć do końca tą całkę (trzeba ją chyba będzie rozbić na dwie wymierne…) 🙂
Witam.
Słyszałem o reklamie żebyś był Pan bardziej rozpoznawalny. Otóż Panie Krystianie mój imienniku walisz do mniejszej rzeszy ludzi tzn studentów. Z takim talentem powinien Pan zrobić kursy dla licealistów. Napisać tylko ze to kurs do matury i zarobiłbyś się Pan na Amen. Licealiści głupi naród jak kasę mają to trwonią. Są jeszcze technika ale tam to są \inteligentne lenie i nie ma co liczyć kupno twoich kursów. Przykład: Mam u siebie w klasie rzeszę techników i większość z nich ma twoje kursy ale co z tego skoro nawet nie chce im się ich oglądać. Pomyśl coś Panie Krystianie bo szkoda twojego talentu. Nie spotkałem się z osobą a znam ich sporo która po twoim kursie byłaby niezadowolona. Ostatnio było koło z analizy i ci co oglądali twoje kursy i to powierzchownie dostali 15-17 pkt na 20. Już po 5 lekcjach można było zdać te koło i mieć spokój. Jak byś zrobił takie kursy dla licealistów w końcu przyczyniłbyś się do wzrostu kandydatów na polibudy. Czekam na twoje zdanie: Dzień dobry. Dzięki za pomysł, pomyślimy – zobaczymy.
Dzięki za radę.
Parę razy myślałem o zrobieniu Kursów dla szkół średnich. Problem w tym, że ja naprawdę wolę studentów i matematykę na studiach 🙂
lekcje etrapez powinny być sprzedawane w empiku 😀 a co do kursów maturalnych to szkoda że nie ma bo zdawalność matur z mat. by poszła w górę 😉
Dzień dobry. Wpadłem na ciekawy (chyba) pomysł zareklamowania kursów na jeszcze szerszą skalę. Co powiedziałby Pan na koszulki e-trapez z logiem firmowym? Oczywiście nie zajmuję się tym, rzuciłem tylko taką propozycję. Koszulki można byłoby albo kupować, mogłyby być wysyłane wraz z kursami, ze zniżką dla stałych bywalców. Noszone przez Nas koszulki głównie na uczelniach, akademikach zrobiłyby na prawdę niezłą reklamę. Co Pan o tym sądzi? Pozdrawiam
Dzień dobry. Dzięki za fajny pomysł, pomyślimy – zobaczymy 🙂
Kiedyś, gdy będę już za stary by się uczyć , zasiądę przy kominku , zapalę fajkę i opowiem wnukom o Kursie E-trapez i panu Krystianie ! To Lśniący Diament , któremu za wszystko dziękuję , ponieważ dzięki tym kursom przebiłem się przez 2 semestry trudnej matematyki na Politechnice Warszawskiej . 😀 Wesołych Wielkanocnych
Dzięki, gratuluję “przebicia” 🙂
Jeżeli uda się zaliczyć matematykę to tylko dzięki kursom:) Coś czuję, że jak nawiedziłby Pan Kraków dostałby Pan zaproszenie na co najmniej kilka imprez xD. Wesołych Świąt!
Dzięki, powodzenia z zaliczeniem!
Super, bardzo przydatne objaśnienia, gdyż u nas na uczelni właśnie mieliśmy ten sam problem, dziękujemy!! 🙂
jeśli chodzi o wzór 5. to można zamienić a^xna e^{xlna}i wtedy przez podstawienie też : ) .
Zgadza się, nawet nie pomyślałem o tym – brawo, brawo i jeszcze raz brawo!
mogliby to panowie pokazać? 🙂
\int{{{a}^{x}}dx}=\int{{{e}^{xln a}}dx}=\left| \begin{matrix}
& t=xln a \\
& dt=ln adx \\
& \frac{dt}{ln a}=dx \end{matrix} \right|=\int{{{e}^{t}}\frac{dt}{ln a}}=\frac{1}{ln a}\int{{{e}^{t}}dt}=\frac{1}{ln a}{{e}^{t}}+C=\frac{1}{ln a}{{e}^{xln a}}+C=\frac{1}{ln a}{{a}^{x}}+C=\frac{{{a}^{x}}}{ln a}+C
Odwalasz kawał pięknej roboty, przyjacielu 🙂 Bez Twoich wyjaśnień matematyka to, czarny, gęsty las, pełen niebezpiecznej, drapieżnej zwierzyny… A po obejrzeniu Twojego filmu – matma staje się łąką pełną kwiatów oblaną słońcem 🙂
Dzięki!
Dzięki również!
Zgadzam się całkowicie!
Bardzo dziękuje za pomoc w przetrwaniu na studiach
Uratował Pan wiele, wiele dusz…
Dziękuję.