Black Friday + Black Weekend + Cyber Monday! Wszystkie Kursy -10%

Zmiany na maturze 2025 i 2026 w nowej formule (2023). Matematyka – podstawa programowa.

Picture of Joanna Grochowska-Angielczyk

Joanna Grochowska-Angielczyk

W minionym roku szkolnym 2024/25 oraz obecnym roku szkolnym 2025/26, podobnie jak w poprzednich latach, podstawa programowa obowiązująca na egzaminie maturalnym została pomniejszona o pewne treści. Ministerstwo Edukacji i Nauki wyszło na przeciw uczniom i dnia 28 czerwca 2024 r. wydało rozporządzenie dokonujące pewnych zmian w egzaminie oraz w wymogach programowych do tego egzaminu obowiązującego po reformie edukacji, a więc dla uczniów, którzy ukończyli 8-letnią szkołę podstawową oraz 4- lub 5-letnią szkołę średnią. Treść rozporządzenia można znaleźć TUTAJ.

W przypadku egzaminu maturalnego 2026 w poniższych linkach znajdziecie Informatory o egzaminie maturalnym z matematyki, w których znajdują się liczne przykładowe zadania maturalne (wraz z odpowiedziami).

Informator o egzaminie maturalnym z matematyki, poziom podstawowy.

Informator o egzaminie maturalnym z matematyki, poziom rozszerzony. 

Poniżej prezentujemy podsumowanie najważniejszych zmian na poziomie podstawowym oraz poziomie rozszerzonym, a także pełną podstawę programową (obowiązującą ogólnie po reformie) z zaznaczonymi treściami, które zostały usunięte dla uczniów zdających egzamin maturalny po reformie w latach szkolnych 2024/25 oraz 2025/26.

NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY na poziomie podstawowym (NOWA FORMUŁA 2023):

👉👉 Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 50 punktów, w tym: 25 pkt – zadania zamknięte; 25 pkt – zadania otwarte.

👉👉 Liczba zadań zamkniętych: 20-25

👉👉 Liczba zadań otwartych: 7-14

👉👉 Brak pewnych treści w podstawie programowej, w tym:
👉  brak nierówności z wartością bezwzględną;
👉  brak wzorów skróconego mnożenia z potęgą 3 oraz potęgą n;
👉  brak rozkładu wielomianów na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów;
👉  brak znajdowania pierwiastków całkowitych wielomianu o współczynnikach całkowitych;
👉  brak dzielenia wielomianu jednej zmiennej    przez dwumian postaci   ;
👉  brak dodawania i odejmowania wyrażeń wymiernych;
👉  brak równań dwukwadratowych;
👉  brak równań wymiernych postaci    , gdzie wielomiany te są zapisane w postaci iloczynowej;
👉  brak układów równań postaci    lub   ;
👉  brak przekształcenia wykresów funkcji typu lub  ;
👉  brak znajdowania wartości funkcji trygonometrycznej dla zadanego kąta za pomocą tablic lub kalkulatora oraz znajdowania kąta, dla którego dana wartość jest osiągana za pomocą tablic lub kalkulatora;
👉  brak twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
👉  brak równania prostej prostopadłej do zadanej prostej i prostej stycznej do zadanego okręgu;
👉  brak odległości punktu od prostej;
👉  brak znajdowania punktów wspólnych prostej i okręgu oraz prostej i paraboli będącej wykresem funkcji kwadratowej;
👉  brak określania, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
👉  brak posługiwania się skalą centylową;
👉  brak obliczania odchylenia standardowego;
👉  brak wyznaczania wartości oczekiwanej.

NAJWAŻNIEJSZE ZMIANY na poziomie rozszerzonym (NOWA FORMUŁA 2023):

👉👉 Obowiązek przystąpienia do egzaminu z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym; bez progu zaliczenia. Obowiązek uzyskania co najmniej 30% punktów z jednego z wybranych przedmiotów dodatkowych – od 2028 r.

👉👉Za rozwiązanie zadań można uzyskać maksymalnie 50 punktów. Liczba zadań otwartych: 10-14

👉👉 Przeprowadzany na podstawie wymagań egzaminacyjnych, zawierających ograniczony zakres wymagań podstawy programowej.

👉👉 Część treści zostało przeniesionych z poziomu podstawowego na poziom rozszerzony:
👉  dzielenie wielomianu jednej zmiennej    przez dwumian postaci   ;
👉  wzory skróconego mnożenia z potęgą 3;
👉  rozkład wielomianów na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów;
👉  dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych;
👉  równania dwukwadratowe;
      👉  równania wymierne postaci    , gdzie wielomiany są zapisane w postaci iloczynowej;
👉  rozwiązywanie metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci    lub  ;
👉  przekształcenia wykresów funkcji typu lub  ;
👉  twierdzenie sinusów wraz z jego zastosowaniem;
👉  obliczanie kątów trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (m.in. z wykorzystaniem twierdzenia sinusów lub cosinusów)
👉  twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa;
👉  wyznaczanie równania prostej prostopadłej do zadanej prostej i prostej stycznej do zadanego okręgu;
👉 znajdowanie punktów wspólnych prostej i okręgu.

👉👉 Część treści zostało usuniętych z poziomu rozszerzonego:
👉 brak znajdywania pierwiastków wymiernych wielomianu o współczynnikach całkowitych;
👉 brak przekształcenia wykresów funkcji typu:  ;
👉 brak nierówności trygonometrycznych;
👉 brak własności Darboux do znajdowania przybliżonej wartości miejsca zerowego.

Na czerwono wyszczególniono treści, które NIE obowiązują na danym poziomie na maturze w roku 2025 i roku 2026.

Na zielono wyszczególniono treści, które zostały PRZESUNIĘTE z poziomu podstawowego do poziomu rozszerzonego na maturze w roku 2025 i roku 2026.


Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I.  Liczby rzeczywiste.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
2.  przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia nie trudniejsze niż:
a) dowód podzielności przez 24 iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych,
            b) dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 4 daje resztę 3, to nie jest kwadratem liczby całkowitej;
3.  stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych;
4.  stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach;
5.  stosuje własności monotoniczności potęgowania, w szczególności własności: jeśli    oraz    , to  , zaś gdy     i     , to  ;
6.  posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej;
7.  stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania i nierówności typu;
8.  wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych z kapitalizacją roczną, zysków z lokat i kosztów kredytów;
9.  stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1.  stosuje wzór na zamianę podstawy logarytmu;
      

II.  Wyrażenia algebraiczne.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  stosuje wzory skróconego mnożenia na:  ,   ,  ,  , , , ;
2.  dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
3.  wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej;
4.  rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu  ;
      5.  znajduje pierwiastki całkowite wielomianu o współczynnikach całkowitych;
      6.  dzieli wielomian jednej zmiennej    przez dwumian postaci   ;
7.  mnoży i dzieli wyrażenia wymierne;
8.  dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, w przypadkach nie trudniejszych niż:   ,  ,  .

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1.  znajduje pierwiastki całkowite i wymierne wielomianu o współczynnikach całkowitych;
      2.  dzieli wielomian jednej zmiennej    przez dwumian postaci   ; (przeniesione z poziomu podstawowego)

      3.  rozkłada wielomiany na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, w przypadkach nie trudniejszych niż rozkład wielomianu ; (przeniesione z poziomu podstawowego)
      4.  stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu Newtona):   ,   ,  ,   ,    ;
5.  korzysta ze wzorów na:  ,  ,   (przeniesione z poziomu podstawowego) ,  ,  ;

6.  dodaje i odejmuje wyrażenia wymierne, w przypadkach nie trudniejszych niż:   ,  ,  .  (przeniesione z poziomu podstawowego)

III.  Równania i nierówności.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  przekształca równania i nierówności w sposób równoważny, w tym np. przekształca równoważnie równanie  ;
2.  interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe;
3.  rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą;
4.  rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe;
      5.  rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe;
6.  rozwiązuje równania wielomianowe postaci    dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
7.  rozwiązuje równania wymierne postaci    , gdzie wielomiany    i    są zapisane w postaci iloczynowej.


Zakres rozszerzony.
Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1.  rozwiązuje równania wielomianowe postaci    oraz nierówności wielomianowe typu:   dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
2.  rozwiązuje równania i nierówności wymierne, które dadzą się sprowadzić do równania lub nierówności liniowej lub kwadratowej, np.    ;
3.  stosuje wzory Viète’a dla równań kwadratowych;
4.  rozwiązuje równania i nierówności z wartością bezwzględną, o stopniu trudności nie większym niż:   ;
5.  analizuje równania i nierówności liniowe z parametrami oraz równania i nierówności kwadratowe z parametrami, w szczególności: wyznacza liczbę rozwiązań w zależności od parametrów, podaje warunki, przy których rozwiązania mają określone znaki bądź należą do określonego przedziału, wyznacza rozwiązania w zależności od parametrów;
      6.  rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe;  (przeniesione z poziomu podstawowego)
7.  rozwiązuje równania wymierne postaci    , gdzie wielomiany    i    są zapisane  postaci iloczynowej.  (przeniesione z poziomu podstawowego)

IV.  Układy równań.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2.  stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych;
      3.  rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci    lub   .

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

      1.  rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci    lub   ; (przeniesione z poziomu podstawowego)
      2.  rozwiązuje układy równań kwadratowych postaci   .

V.  Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
2.  oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3.  odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
4.  odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
5.  interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;
6.  wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach;
7.  szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
8.  interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje);
9.  wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie;
10.  wyznacza największą i najmniejszą wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym;
11.  wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagadnień geometrycznych, fizycznych itp., także osadzonych w kontekście praktycznym;
12.  na podstawie wykresu funkcji  y equals f open parentheses x close parentheses  szkicuje wykresy funkcji   ,   ;
      13.  posługuje się funkcją   , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;
14.  posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1.  na podstawie wykresu funkcji  y equals f open parentheses x close parentheses  rysuje wykresy funkcji  , (przeniesione z poziomu podstawowego)  ;
      2.  posługuje się złożeniami funkcji;
      3.  dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja    jest monotoniczna w przedziale   .

VI.  Ciągi.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
      2.  oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie, jak w przykładach:
            a)   ,
            b)   .

3.  w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący;
4.  sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny lub geometryczny;
5.  stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;
6.  stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego;
7.  wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1.  oblicza granice ciągów, korzystając z granic ciągów typu    oraz twierdzeń o granicach sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu ciągów zbieżnych, a także twierdzenia o trzech ciągach;
2.  rozpoznaje zbieżne szeregi geometryczne i oblicza ich sumę.

VII.  Trygonometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180° , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;
      2.  znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych, korzystając z tablic lub kalkulatora;
      3.  znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej;
4.  korzysta z wzorów   ;
5.  stosuje twierdzenie sinusów i twierdzenie cosinusów oraz wzór na pole trójkąta   ;
6.  oblicza kąty trójkąta prostokątnego i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty prostokątne, w tym z wykorzystaniem funkcji trygonometrycznych).

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1.  stosuje miarę łukową, zamienia stopnie na radiany i odwrotnie;
2.  posługuje się wykresami funkcji trygonometrycznych: sinus, cosinus, tangens;
3.  wykorzystuje okresowość funkcji trygonometrycznych;
4.  stosuje wzory redukcyjne dla funkcji trygonometrycznych;
5.  korzysta z wzorów na sinus, cosinus i tangens sumy i różnicy kątów, a także na funkcje trygonometryczne kątów podwojonych;
6.  rozwiązuje równania i nierówności trygonometryczne;
      7.  stosuje twierdzenie sinusów; (przeniesione z poziomu podstawowego)
      8.  oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (m.in. z wykorzystaniem twierdzenia sinusów lub cosinusów). (przeniesione z poziomu podstawowego)

VIII.  Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;
2.  rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
3.  rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
4.  korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
5.  stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
6.  stosuje wzory na pole wycinka koła i długość łuku okręgu;
7.  stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
8.  korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
9.  wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych;
10.  wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
11.  stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
      12.  przeprowadza dowody geometryczne.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1.  stosuje własności czworokątów wpisanych w okrąg i opisanych na okręgu.
      2.  stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Talesa; (przeniesione z poziomu podstawowego)
      

IX.  Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje;
2.  posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu);
3.  oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
4.  posługuje się równaniem okręgu   ;
      5.  oblicza odległość punktu od prostej;
      6.  znajduje punkty wspólne prostej i okręgu oraz prostej i paraboli będącej wykresem funkcji kwadratowej;
7.  wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

      1.  znajduje punkty wspólne prostej i okręgu; (przeniesione z poziomu podstawowego)
      2.  znajduje punkty wspólne dwóch okręgów;
3.  zna pojęcie wektora i oblicza jego współrzędne oraz długość, dodaje wektory i mnoży wektor przez liczbę, oba te działania wykonuje zarówno analitycznie, jak i geometrycznie.
      5.  wyznacza równanie prostej prostopadłej do zadanej prostej i prostej stycznej do zadanego okręgu. (przeniesione z poziomu podstawowego)

X.  Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
2.  posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;
3.  rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
      4.  rozpoznaje w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), oblicza miary tych kątów;
      5.  określa, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną;
6.  oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
7.  wykorzystuje zależność między objętościami brył podobnych.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1.  zna i stosuje twierdzenie o prostej prostopadłej do płaszczyzny i o trzech prostopadłych;
2.  wyznacza przekroje sześcianu i ostrosłupów prawidłowych oraz oblicza ich pola, także z wykorzystaniem trygonometrii.

XI.  Kombinatoryka.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych;
2.  zlicza obiekty, stosując reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) dla dowolnej liczby czynności w sytuacjach nie trudniejszych niż:
a) obliczenie, ile jest czterocyfrowych nieparzystych liczb całkowitych dodatnich takich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra 1 i dokładnie jedna cyfra 2,
b) obliczenie, ile jest czterocyfrowych parzystych liczb całkowitych dodatnich takich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra 0 i dokładnie jedna cyfra 1.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1.  oblicza liczbę możliwych sytuacji, spełniających określone kryteria, z wykorzystaniem reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) oraz wzorów na liczbę: permutacji, kombinacji i wariacji, również w przypadkach wymagających rozważenia złożonego modelu zliczania elementów;
2.  stosuje współczynnik dwumianowy (symbol Newtona) i jego własności przy rozwiązywaniu problemów kombinatorycznych.

XII.  Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym;
      2.  stosuje skalę centylową;
3.  oblicza średnią arytmetyczną i średnią ważoną, znajduje medianę i dominantę;
     4.  oblicza odchylenie standardowe zestawu danych (także w przypadku danych odpowiednio pogrupowanych), interpretuje ten parametr dla danych empirycznych;
      5.  oblicza wartość oczekiwaną, np. przy ustalaniu wysokości wygranej w prostych grach losowych i loteriach.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1.  oblicza prawdopodobieństwo warunkowe i stosuje wzór Bayesa, stosuje twierdzenie o prawdopodobieństwie całkowitym;
2.  stosuje schemat Bernoulliego.

XIII.  Optymalizacja i rachunek różniczkowy.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1.  rozwiązuje zadania optymalizacyjne w sytuacjach dających się opisać funkcją kwadratową.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1.  oblicza granice funkcji (w tym jednostronne);
      2.  stosuje własność Darboux do uzasadniania istnienia miejsca zerowego funkcji i znajdowania przybliżonej wartości miejsca zerowego;
      3.  stosuje definicję pochodnej funkcji, podaje interpretację geometryczną i fizyczną pochodnej;
4.  oblicza pochodną funkcji potęgowej o wykładniku rzeczywistym oraz oblicza pochodną, korzystając z twierdzeń o pochodnej sumy, różnicy, iloczynu, ilorazu i funkcji złożonej;
5.  stosuje pochodną do badania monotoniczności funkcji;
6.  rozwiązuje zadania optymalizacyjne z zastosowaniem pochodnej.


Źródło:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240001019/O/D20241019.pdf

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Twój komentarz będzie dostępny publicznie na naszej stronie razem z powyższym podpisem. Komentarz możesz zmienić, lub usunąć w każdej chwili. Administratorem danych osobowych podanych w tym formularzu jest eTrapez Usługi Edukacyjne E-Learning Krystian Karczyński. Zasady przetwarzania danych oraz Twoje uprawnienia z tym związane opisane są w Polityce Prywatności.


Kategorie

Wirtualny nauczyciel AI działający w przeglądarce internetowej.