Kłopoty z symbolami nieoznaczonymi (VIDEO)
Krystian Karczyński
Założyciel i szef serwisu eTrapez.
Magister matematyki Politechniki Poznańskiej. Korepetytor matematyki z wieloletnim stażem. Twórca pierwszych Kursów eTrapez, które zdobyły ogromną popularność wśród studentów w całej Polsce.
Mieszka w Szczecinie. Lubi spacery po lesie, plażowanie i kajaki.
Post jest jakąś formą odpowiedzi na pytanie w komentarzach do powyższego filmiku na Youtubie ( link do komentarza ):
czegoś nie rozumiem i proszę o wytłumaczenie, czemu skracasz “n” ? chodzi mi o to że n/n jest to symbol nieoznaczony (nieskończoność przez nieskończoność) help bo już się tym pogubiłem
Zrozumienie, czym NAPRAWDĘ są symbole nieoznaczone sprawia wiele kłopotów. Rodzi się także wiele pytań o to, co “wolno” z nimi robić, a czego “nie wolno”.
Mała powtórka
Przypomnijmy je najpierw:
Jak już na pewno wiele razy słyszeliście w symbolach nieoznaczonych:
– znaczek nie oznacza tutaj jakiejś “liczby”, ani w ogóle jakiegoś obiektu matematycznego, tylko SYMBOLIZUJE rozbieganie do nieskończoności (nieskończoność nie jest liczbą!)
– znaczek nie oznacza wcale liczby , tylko SYMBOLIZUJE zbieganie do zera
– znaczek nie oznacza wcale liczby , tylko SYMBOLIZUJE zbieganie do 1
– symbol nieoznaczony nie oznacza wcale dzielenia jakiejś “liczby” przez jakąś “liczbę”, tylko SYMBOLIZUJE sytuację, w której licznik i mianownik rozbiegają do nieskończoności
– itd.
Mając więc do policzenia granicę:
…możemy powiedzieć, że mamy w niej symbol nieoznaczony , ponieważ licznik i mianownik w wyrażeniu rozbiegają do .
W wyrażeniu NIE możemy sobie nieskończoności “skrócić”, ponieważ w wyrażeniu nieoznaczonym NIE oznaczają one w ogóle liczb, które można by “skracać’ ,wykonywać na nich działania itp.
W wyrażeniu również nie możemy na starcie czegoś “skrócić”, ale nie dlatego, że są jakieś przyczyny formalne – ale po prostu dlatego, że nic się nie skraca 🙂
Trzeba więc stosować jakieś metody (w tym przypadku akurat wyciągać przed nawias – co opisałem w moim Kursie Granic), kombinować itd.
Weźmy jednak trywialną granicę:
Jest to właściwie również granica, w której mamy symbol nieoznaczony – bo licznik i mianownik dążą do nieskończoności.
W wyrażeniu również NIE możemy sobie nieskończoności “skrócić”, ale tym razem…
Skróty możemy wykonać i to jak najbardziej w wyrażeniu .
‘n’ jest to jak najbardziej zmienna matematyczna, na której można wykonywać operacje arytmetyczne, skracać itd. (w odróżnieniu od symbolu ). Czyli i wszystko jest czysto i legalnie.
Podsumowując
Na obiektach W SYMBOLACH NIEOZNACZONYCH nie można wykonywać operacji arytmetycznych, skracać ich itp.
Na obiektach W WYRAŻENIACH, z których liczymy granicę ciągów i funkcji zdecydowanie można wykonywać operacje matematyczne, skracać je itd.
Mam nadzieję, że nie zamotałem Cię jeszcze bardziej, ClumsyFriday, powodzenia z granicami!
Szukasz korepetycji z matematyki na poziomie studiów lub szkoły średniej? A może potrzebujesz kursu, który przygotuje Cię do matury?
Jesteśmy ekipą eTrapez. Uczymy matematyki w sposób jasny, prosty i bardzo dokładny - trafimy nawet do najbardziej opornego na wiedzę.
Stworzyliśmy tłumaczone zrozumiałym językiem Kursy video do pobrania na komputer, tablet czy telefon. Włączasz nagranie, oglądasz i słuchasz, jak na korepetycjach. O dowolnej porze dnia i nocy.
Witam Panie Krystianie, super tłumaczy Pan pojęcia matematyczne, ale pojawił się mi dylemat, czy ile wynosi granica wyrażenia: A/0, przy założeniu, że A jest dodatnie, a ile gdy ujemne?
Pozdrawiam i proszę o odpowiedź
To zależy od tego, czy w mianowniku jest liczba dodatnia, czy ujemna.
Bo z tym, że w mianowniku nie ma dokładnie równo liczby 0 to się zgadzamy? 🙂
https://blog.etrapez.pl/granice/granica-ciagu/dzielenie-przez-zero/
Ja mam pytanie odnośnie monotoniczności funkcji. Zabrakło mi tam działań z pierwiastkami i np. nie wiem jak wyciągnąć mam “iks” z pierwiastka 2 stopnia z x(2) + x + 1 ;/
Sorry, ale nie do końca zakumałem.
Chodzi o wyciąganie “x” przed nawias w jakiejś granicy? Czy o rozwiązanie równania:
[pmath]sqrt{x^2+x+1}=0[/pmath] ?
Mógłbyś zapodać całe zadanie z poleceniem?
Jestem naprawdę mile zaskoczony, że odpowiadasz na tak banalne pytania(teraz takie mi się już wydają). Zakupiłem kurs wszystko jest jasne jak słońce. To co robisz wychodzi Ci świetnie. Serdecznie dziękuje. 🙂 Polecam wszystkim kursy, naprawdę warto, idealnie uzupełniają to czego nie zrozumiałeś do końca na wykładzie.
Na banalne pytania w matematyce najtrudniej się odpowiada, serio 🙂
Dzięki za zakup Kursu i za polecenia, cieszę się, że się przydaje.
Panie Kazimierzu, przepraszam, że nie odpowiedziałem na maile.
Niestety, w ogóle się nie orientuję w tematyce Pańskich opracowań, nie potrafię Panu w żadne sposób pomóc., bardzo mi przykro.