Jak zrozumieć, czym są funkcje wielu zmiennych?
Krystian Karczyński
Założyciel i szef serwisu eTrapez.
Magister matematyki Politechniki Poznańskiej. Korepetytor matematyki z wieloletnim stażem. Twórca pierwszych Kursów eTrapez, które zdobyły ogromną popularność wśród studentów w całej Polsce.
Mieszka w Szczecinie. Lubi spacery po lesie, plażowanie i kajaki.
Zrozumienie od samej podstawy, czym właściwie jest funkcja dwóch, albo trzech zmiennych jest dla Ciebie bardzo ważne. Dlaczego, skoro to tylko jeden z wielu działów analizy matematycznej?
Ano dlatego, że na funkcjach wielu zmiennych opiera się mnóstwo rzeczy: pochodne cząstkowe, całki wielokrotne, pół fizyki, trzy czwarte mechaniki i sporo ekonomii.
Funkcja jednej zmiennej – przypomnienie
W edukacji przed szkołą wyższą wprowadzone miałeś pojęcie funkcji jednej zmiennej. Funkcji zależnej od jednego argumentu.
Takimi funkcjami mogły być na przykład:
f\left( x \right)={{x}^{2}} – funkcja przyporządkowuje argumentom x wartości tych argumentów podniesione do kwadratu. Czyli liczbie 1 przyporządkuje liczbę 1, liczbie 2 liczbę 4, liczbie -3 liczbę 9 itd.
y=x – funkcja przyporządkowuje argumentom x wartości równe po prostu tym argumentom. Czyli liczbie 1 przyporządkuje liczbę 1, liczbie 2 liczbę 2, liczbie -3 liczbę -3 itd.
Jeżeli umówimy się, że promień koła jest argumentem r, pole koła jest również funkcją jednej zmiennej (zależy tylko od r) P=\pi {{r}^{2}}. Przyporządkowuje promieniowi 1 pole o wartości około 3,14, promieniowi 2 pole w przybliżeniu 12,56 itd.
Funkcjami jednej zmiennej mogą być również:
- droga w zależności od czasu (argument = czas, wartość = droga)
- przychód w zależności od liczby klientów wchodzących do sklepu (argument = liczba klientów, wartość = przychód)
- ocena z kolokwium w zależności od procentu uzyskanych punktów (argument = procent, wartość = ocena)
- liczba miejsc w parlamencie w zależności od liczby oddanych na nią głosów (argument = liczba głosów, wartość = liczba miejsc)
- zarobki w zależności od wykształcenia (argument = wykształcenie, wartość = zarobki)
Jeżeli chodzi o funkcje liczbowe (liczbom przyporządkowują liczby) poznałeś już zgrabny sposób ich “wizualizacji”, tzn. wykres w 2 wymiarach, z osiami X i Y.
Funkcje dwóch zmiennych
Funkcje dwóch zmiennych – wprowadzenie, przykłady
Jeśli się jednak chwilę zastanowić, to pojęcie funkcji jednej zmiennej wprost domaga się jakiegoś rozszerzenia. W końcu wokół nas mnóstwo jest rzeczy, które zmieniają się w zależności od dwóch czynników, a nie tylko jednego.
Na przykład już głupia objętość walca z gimnazjum zależy od:
- długości promienia jego podstawy
- jego wysokości
… i opisana jest wzorem: V=\pi {{r}^{2}}H
Wartości V zmieniają się w zależności zarówno od argumentów r, jak i od H. Co więcej, można zauważyć, że takie same przyrosty r i H nie powodują równych przyrostów V. Objętość jest bardziej “wrażliwa” na zmiany promienia podstawy – zwiększanie promienia powoduje szybsze zwiększanie objętości, niż zwiększanie wysokości (przynajmniej przeważnie).
Inne przykłady to:
- opór elektryczny R=\frac{U}{I} zależy od napięcia i natężenia (argument 1 = napięcie, argument 2 = natężenie, wartość = opór)
- przychód w przedsiębiorstwie w zależności od ceny i ilości sprzedanych towarów (argument 1 = cena, argument 2 = ilość, wartość = przychód)
- prędkość lotu balonem zależna od siły i kierunku wiatru (argument 1 = siła, argument 2 = kierunek, wartość = prędkość)
- rozmiar kupionego hamburgera w zależności od liczby pieniędzy w kieszeni i stopnia głodu (argument 1 = pieniądze, argument 2 = głód, wartość = rozmiar)
- wysokość składki ubezpieczeniowej OC za samochód w zależności od wieku i ilości stłuczek w ostatnim roku (argument 1 = wiek, argument 2 = ilość stłuczek, wartość = wysokość składki)
Oczywiście, zmianie ulec będzie musiał sposób zaznaczania takich funkcji na wykresie.
Pary argumentów zaznaczyć możemy na płaszczyźnie XY, a na wartości poświęcić kolejną oś, oś Z. Wykres zatem z konieczności musi być trójwymiarowy.
Obejrzyj ten filmik, na którym pokazuję, jak powstaje taki wykres:
Dołączam także parę innych wykresów funkcji dwóch zmiennych:
f\left( x,y \right)=1-{{x}^{2}}-{{y}^{2}} z zaznaczoną wartością w punkcie (1,-1): | f\left( x,y \right)=\frac{1}{{{x}^{2}}+{{y}^{2}}} z zaznaczoną wartością w punkcie \left( \frac{1}{2},-\frac{1}{2} \right): |
f\left( x,y \right)=x+y-1 z zaznaczoną wartością w punkcie \left( 2,1 \right): | f\left( x,y \right)=\sqrt{x+\frac{y}{2}} z zaznaczoną wartością w punkcie \left( 2,1 \right): |
Dziedzina (obszar zmienności argumentów) funkcji dwóch zmiennych
Teoria
W przypadku funkcji jednej zmiennej f\left( x \right)dziedziną tej funkcji był zbiór argumentów x, które w ogóle można do niej podstawić, aby uzyskać jakąś wartość.
Np. do funkcji f\left( x \right)=\frac{1}{x} można było podstawić za x dowolną wartość z wyjątkiem 0 (bo wtedy było by to dzielenie przez 0), dlatego jej dziedziną był zbiór wszystkich liczb rzeczywistych bez 0 ( R\backslash \left\{ 0 \right\}).
W przypadku funkcji dwóch zmiennych f\left( x,y \right) dziedziną funkcji w dalszym ciągu będą takie argumenty x,y, które w ogóle można do niej podstawić.
Np. do funkcji f\left( x,y \right)=\frac{1}{x+y} można podstawić z x i y dowolne wartości, z wyjątkiem takich, dla których y=-x (bo wtedy było by to dzielenie przez zero), dlatego jej dziedziną jest zbiór wszystkich par liczb rzeczywistych (x,y) takich, że y\ne -x.
Dziedzinę tą można by zaznaczyć na płaszczyźnie zamalowując całą płaszczyznę Z WYJĄTKIEM prostej y=-x.
Praktyka
Dziedzinę funkcji dwóch zmiennych w praktyce wyznaczasz korzystając z tych samych “zastrzeżeń”, co funkcję jednej zmiennej, tzn:
- nie można dzielić przez zero
- pierwiastek można liczyć tylko z liczby nieujemnej
- logarytm można liczyć tylko z liczby dodatniej
Przykład 1
Wyznacz dziedzinę funkcji f\left( x,y \right)=\frac{1}{{{x}^{2}}+{{y}^{2}}}.
We wzorze na funkcję masz dzielenie. Wiesz, że mianownik w takiej sytuacji musi być różny od zera, zatem zastrzeżenie przyjmie postać:
{{x}^{2}}+{{y}^{2}}\ne 0{{x}^{2}}+{{y}^{2}} równe jest zero tylko i wyłącznie w przypadku, gdy x i y JEDNOCZEŚNIE są równe zero.
Dziedziną zatem tej funkcji będą wszystkie liczby x i wszystkie liczby y, z wyjątkiem x=0 i y=0.
Przykład 2
Wyznacz dziedzinę funkcji f\left( x,y \right)=\sqrt{x+y}.
We wzorze na funkcję masz pierwiastek. Wiesz, że argument pierwiastka musi być większy lub równy 0.
Zatem:
x+y\ge 0Czyli:
y\ge -xDziedziną tej funkcji jest zbiór wszystkich punktów na płaszczyźnie o takich współrzędnych, że y\ge -x.
Najwygodniej przedstawić to geometrycznie, jako punkty leżące na i nad prostą y=-x:
Przykład 3
Wyznacz dziedzinę funkcji f\left( x,y \right)=\ln \left( y-{{x}^{2}} \right).
Argumentem logarytmu może być tylko liczba dodatnia, zatem:
y-{{x}^{2}}>0Czyli:
y>{{x}^{2}}Dziedziną funkcji jest zatem zbiór wszystkich punktów takich, których współrzędne y są większe od współrzędnych x podniesionych do kwadratu. Graficznie będzie to obszar NAD parabolą y={{x}^{2}}, ale BEZ tej paraboli:
Przykład 4
Wyznacz dziedzinę funkcji z=\arcsin \frac{x+y}{2}.
Arcus sinus jest nieco rzadziej używaną funkcją. Zastrzeżenie co do jego dziedziny jest takie, że argumenty muszą należeć do przedziału \left\langle -1,1 \right\rangle , zatem:
\frac{x+y}{2}\ge -1\quad \wedge \quad \frac{x+y}{2}\le 1 x+y\ge -2\quad \wedge \quad x+y\le 2 y\ge -x-2\quad \wedge \quad y\le -x+2Dziedziną funkcji będą wszystkie punkty spełniające jednocześnie te dwa warunki. Geometrycznie obszar pomiędzy tymi dwiema prostymi, włącznie z nimi samymi:
Więcej przykładów Video
Więcej przykładów (także trudniejszych) rozwiązuję i pokazuję krok po kroku na video w moim Kursie Funkcji Wielu Zmiennych . Lekcja 5 Kursu poświęcona jest właśnie liczeniu dziedziny funkcji dwóch zmiennych. Omawiam tam także szerzej cały ogólny schemat wyznaczania dziedziny. Zapraszam, jeśli chcesz bliżej zgłębić ten temat, a także nauczyć się wyznaczać dziedziny, w których jest więcej niż jedno zastrzeżenie (np. dzielenie i pierwiastek w jednej funkcji).
Zadanie domowe
A jeśli chcesz sam się trochę sprawdzić, załączam małe zadanie domowe.
Wyznacz dziedzinę z poniższych funkcji:
- f\left( x,y \right)=\frac{1}{x+y+3}
- f\left( x,y \right)=\frac{1}{x-2y}+15xy
- z=\sqrt{x-y}
- z=\ln \left( y-2+3x-{{x}^{2}} \right)
Funkcje trzech i więcej zmiennych
Skoro funkcje jednej zmiennej rozszerzać można na funkcje dwóch zmiennych, nie ma właściwie żadnego logicznego powodu, żeby się na tym zatrzymywać.
Bez problemu wyobrazić sobie można funkcje trzech ( f\left( x,y,z \right)), czterech ( f\left( x,y,z,u \right)) albo w ogóle dowolnej liczby zmiennych ( f\left( {{x}_{1}},{{x}_{2}},\ldots ,{{x}_{n}} \right)).
Z matematycznego punktu widzenia nie ma żadnego problemu, żeby funkcje te badać na takich samych zasadach, co 1 zmiennej. To znaczy liczyć ich granice, pochodne, ekstrema, dziedzinę.
W rzeczywistości jednak pojawia się pewna bariera, związana bardziej z ludzkim postrzeganiem świata, niż matematyką. Chodzi o wykresy.
Wyobraźmy sobie funkcję trzech zmiennych f\left( x,y,z \right)={{x}^{2}}+{{y}^{2}}+{{z}^{2}}. Jej dziedziną jest zbiór trójek argumentów (x,y,z), który możemy przedstawić na trójwymiarowym wykresie. Punkt (1,1,2) jak najbardziej należy do tej dziedziny, bo można go podstawić do funkcji (uzyskując w ten sposób jej wartość: {{1}^{2}}+{{1}^{2}}+{{2}^{2}}=6).
Pytanie jest jednak takie: gdzie zaznaczyć tą wartość funkcji, tzn 6?
Oś ‘z’ służy w tym wykresie do oznaczenia trzeciego argumentu, a nie wartości (tak jak to było w wykresach funkcji dwóch zmiennych).
Aby zaznaczyć jakoś geometrycznie tą wartość musielibyśmy, jak to nieraz się mówi potocznie, jakoś “wejść w czwarty wymiar” i ze zrozumiałych powodów jest to bardzo trudne. Pewnymi pomysłami mogą być tutaj zaznaczenie koloru punkcika (np. im bardziej zimno-niebieski, tym mniejsza wartość, a im bardziej ciepło-czerwony tym większa), ale ich zawodność jest chyba oczywista.
Na funkcjach czterech zmiennych z rysowaniem wykresu wysiadamy już na etapie dziedziny.
To, że nie możemy czegoś narysować, albo zwizualizować choćby w głowie nie oznacza, że nie możemy tego policzyć. Dlatego jeszcze raz podkreślę, że jedyny problem z funkcjami o większej niż 2 liczbie zmiennych jest w ich reprezentacji geometrycznej.
Następny Wykład
Wiesz już, czym są funkcje wielu zmiennych i jak można je sobie “wyobrazić”. Wiesz także, kiedy ich “wyobrazić” sobie nie można 🙂
Przechodzimy zatem do ich dalszej analizy. Pamiętasz z funkcji jednych zmiennych, co było po dziedzinie funkcji i zapoznaniu się z jej wykresem? Tak, tak, dokładnie. Granice.
Pisząc ten post korzystałem z…
1. “Rachunek różniczkowy i całkowy. Tom I.” G.M. Fichtenholz. Wyd. 1966.
Szukasz korepetycji z matematyki na poziomie studiów lub szkoły średniej? A może potrzebujesz kursu, który przygotuje Cię do matury?
Jesteśmy ekipą eTrapez. Uczymy matematyki w sposób jasny, prosty i bardzo dokładny - trafimy nawet do najbardziej opornego na wiedzę.
Stworzyliśmy tłumaczone zrozumiałym językiem Kursy video do pobrania na komputer, tablet czy telefon. Włączasz nagranie, oglądasz i słuchasz, jak na korepetycjach. O dowolnej porze dnia i nocy.
Witam 😉 Mam problem z narysowaniem w Wolframie wykresów funkcji.Czy byłby tutaj ktoś uczynny i po prostu wrzuciłby mi screena. Wszystko obliczyłam, pojedyncze funkcje dwóch zmiennych narysowałam, ale nie umiem takich dwóch: 1. f(x,y) = x2 + y2 + 4 oraz g(x,y)= xy – 1 (ale na jednym układzie współrzędnych) Osobno umiem, a razem jakos komenda mi nie wchodzi.2. F(x,y)= x2 + y2 + 4 + λxy – λ (gdzie \lambda to 3 zmienna) Ogromnie proszę o pomoc, nie chcę by brak wykresów przekreslił dobra ocenę z projektu. Pozdrawiam, Monika.
Bardzo fajny wątek. Szukałem długo rozwiązania moich zagwostek i w końcu pomogliście. Dziękuję serdecznie!
Deb0308 – Dobyr case:
Bardzo proszę 🙂
Krystian, dodaj dodatkową oś prostopadłą do trzech pozostałych, łatwizna
Witam. Nie wiem jak mam zabrać się za to zadanko, a wydaje mi się ono banalnie proste.. Bardzo proszę o pomoc (lub chociaż nakierowanie jak się za to zabrać) Dla funkcji dwóch zmiennych f(x,y) podaj \interpretację równości fy'(5,3)=4 Pozdrawiam.
Witam
W \interpretacji geometrycznej pochodna cząstkowa jest równa stycznej do krzywej będącej przekrojem powierzchni z płaszczyzną (czyli płaszczyzną równoległą do Oyz) w punkcie .
Stąd oznacza iż odpowiedni tangens kąta stycznej wynosi 4.
Tu jeszcze rysunek lepiej działający na wyobraźnię… Na konkretnym przykładzie widać o jakim kącie mowa. Dla prostoty przyjęto, że płaszczyzna przecinająca powierzchnię f(x,y) jest płaszczyzną x=0. Krzywa L tworzy linię przecięcia płaszczyzny czerwonej z powierzchnią niebieską (nie została ona w żaden sposób pogrubiona), prosta k jest do niej styczna. Punkt styczności to punkt .
Mam problem z rozwiązaniem funkcji wielu zmiennych: 2x*F’x + 2y*F’y jeżeli f (x,y)=x^1/2 sin x/y Miałam to zadanie na egzaminie i nie wiem jak się do niego zabrać 🙁 Mogę liczyć na pomoc?
W zadaniu dla podanej funkcji
należy jak rozumiem policzyć wartość wyrażenia
co oczywiście sprowadza się do wyliczenia pochodnych cząstkowych:
Stąd